דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשימה דמגוגית - שהמרצים יוותרו למשרד הביטחון 

מאת    [ 19/10/2009 ]

מילים במאמר: 526   [ נצפה 2168 פעמים ]

ביום ראשון 18.10.09נפתחה  שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות. כמו בכל שנה מתפרסמות ידיעות ע המצב הכלכלי הקשה של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל, על הגירעונות התקציביים, על גבה שכר הלימוד, שמאיימים להעלותו על המחסור בתקציבי מחקר ועוד.

ידעה שפורסמה באחרונה ב"דה -מרקר" משכה את תשומת ליבי. נאמר בה כי מתנהל מו"מ עם המרצים במספר אוניברסיטאות ולפי מה שמתגבש יסכימו המרצים לדחות בשנה תשלום  של תוספת שכר בשיעור של 6.75%  שהיו צריכים לקבל בשנת 2010 על פי ההסכם שנחתם עימם.  אם אכן כך יהיה יסתכם החיסכון התקציבי לאוניברסיטאות בכ - 150 מיליון ש"ח. האוצר, מצידו, הסכים להזרים תוספת מקבילה לאוניברסיטאות וכך יתווספו למוסדות אלה 300 מילון ש"ח יאפשרו פתיחה "חלקה" של שנת הלימודים .

לא בטוח שאכן רעיון זה יתבצע. מכל מקום על פניו התעוררה  אצלי השאלה מדוע על המרצים להסכים להסדר הזה. במחשבה שנייה אפשר לומר כי יש היגיון מסוים בדרישה. הרי יש הרבה "שומן" והטבות בתנאי השכר והשירות של המרצים במיוחד בדרגות העליונות. על כן יש בביצוע ההסדר משום קיצוץ מסוים, אם כי בדרך בלתי שוויונית ועקיפה, ב"תנאים" ובחריגות. חוץ מזה במפעלים רבים המצויים במשבר נוהגים להגיע לסיכום עם העובדים על קיצוץ בשכר לכל המועסקים כתחליף לפיטורי חלק מהם.  אז למה לא לקצץ ,זמנית, בתנאי השכר של המרצים?

אבל נוכח מה שנחשף בדו"ח מבקר המדינה על הבזבוז של מאות אלפים ש"ח ללא מעצורים, במשרד הביטחון לצורך שיגור המשלחת לסלון האווירי בפאריז, נוכח מה שנחשף בתחקיר של ערוץ 2 על עשרות האלפים ש"ח מתקציבי הכנסת שהוצאו על נסיעת ח"כ דליה איציק [אז יו"ר הכנסת] ושל מנכ"לה לפאריז [כולל תשלומים על הזמנות סרטים לצפייה בחדר ע"י אותו מנכ"ל] עולה השאלה מה אומרים מקוצצי השכר למיניהם על העניין. זה לא שכספי החריגות והביזבודים משתווה בהיקפו הכספי להיקף הכולל של התקציב. "טיפה בים" יגידו.מה לכם כי תקפצו. סתם צרות עיין ודמגוגיה.

אבל זה לא כל כך נכון. היקף הכספים שהוצאו על הבזבוזים בשם "צרכי הביטחון"  או בגלל "שזה המלון שהביטחון אישר" ולא מדובר  רק במשלחת משרד הביטחון או יו"ר הכנסת. מדובר בחלקים גדולים הנמנים על מה שקרוי "הדרג הנבחר". הרי אין להם כללים ואין תקרה, כנאמר בדו"ח המבקר. מה שמרגיז במיוחד זו האדישות לכספי הציבור והקלות בה מאשרים הוצאות בזבוז על חשבון משלם המיסים. אח"כ דורשים תוספות תקציב על חשבון תקציבי פעולות של שירותים חיוניים.

אז למה המרצים צריכים לוותר על תוספת שכר - כדי שפקידי משרד הביטחון יתאכסנו במלונות פאר? כדי שמנכ"ל הכנסת יוכל להזמין סרטים לצפייה בחדר שבמלון המפואר ויגיש את ההוצאה לתשלום לחשב הכנסת הכפוף לו? זה תיאור דמגוגי? אולי. אבל צרפו יחד את סכומי הבזבוז המצטברים במערכת ותגיעו לסכומים בלתי מבוטלים , אולי תמורתם היה מתאפשר צמצום הקיצוץ בתקציב?

למקרה ש"אי  אפשר לחסום שור בדישו" [למה אי אפשר לא ברור , ולא מדובר ב"שור" אחד] ניתן להעלות הצעה חלופית. אם אמנם קיימים צרכי ביטחון בלתי צפויים וחיוניים המצדיקים תוספת של 1.5 מיליארד ש"ח לתקציב הביטחון, אפשר להטיל "היטל ביטחון" על הציבור . דומה שמזה יחששו  הדורשים יותר מאשר הדרך  בה בחרו, לקצץ בשירותים חיוניים. הרי התוצאה מפעולה זו אינה מורגשת מיד, לא אצל כל הציבור והתגובה לכך פחות קשה. נראה אתכם מבקשים לשלוח יד ארוכה ישירה לכיסם של אזרחי ישראל. תצטרכו להגיש דו"ח מפורט יותר לא? כולל הכספים הנדרשים למימון נציגויותיכם המנופחות בחו"ל ודירות השרד עבור השליחים.

 

 

 

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לחמישה
אתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב